FAQ til TAXA bestillinger

Her kan du finde svar på de typiske spørgsmål til bestilling og betaling af en TAXA. 

Bestilling

Ja du kan godt forudbestille en vogn – både via TAXA appen og via telefon. Det er dog vigtigt, at du gør dig klart, at en forudbestilt vogn IKKE er det samme som en garanteret vogn.

I praksis er alle forudbestilte vogne underlagt de samme betingelser, som hvis du bestiller en vogn, som du skal bruge her og nu. Forudbestilte ture sendes først ud til nærmeste ledige vogne ca. 20 minutter før din ønskede opsamling. Og det betyder, at både travlhed, myldretid, vejret, trafikale forhold samt antallet af vogne i området har indflydelse på, om vi kan finde en vogn til dig.

Er der ingen ledige vogne, vil vi derfor desværre ikke kunne sende en vogn.

En forudbestilling er en service, hvor du kan aflægge din bestilling op til 6 dage før, du skal bruge den.

Når du laver en forudbestilling anbefaler vi, at du tager højde for eventuel travlhed og myldretid, særligt hvis du skal til lufthavnen eller lignende.

Vi kan desværre ikke give 100% garanti for, at vognen kommer frem til det ønskede tidspunkt, men vi gør alt, hvad vi kan for, at det lykkes.

En forudbestilling kan foretages minimum 10 minutter og maximum 6 dage frem i tiden.

Husk dog, at en forudbestilling ikke er det samme som en garanteret vogn. Tag derfor højde for travlhed og myldretid – særligt hvis du skal til lufthavnen eller lignende. Vi kan desværre ikke give 100% garanti for, at vognen kommer frem til det ønskede tidspunkt, fx pga. pludseligt opståede vejr og trafikale forhold, men vi gør alt, hvad vi kan for, at det lykkes.

Ja. Du skal blot gøre opmærksom på det ved bestilling, eller vælge det som tilvalg i appen.

Vi bestræber os for at komme frem til adressen på det ønskede tidspunkt.

Dog kan trafikale og vejrforhold have indflydelse på fremkørselstiden, og der kan forekomme forsinkelser.

Bestil derfor altid i så god tid som muligt. Vi kan desværre ikke give 100% garanti for, at vognen kommer frem til det ønskede tidspunkt, fx pga. pludseligt opståede vejr og trafikale forhold, men vi gør alt, hvad vi kan for, at det lykkes.

Det varierer efter hvor-og hvornår, du skal bruge en TAXA. 

Vi anbefaler, at du downloader vores app, hvor du altid let kan se den aktuelle ventetid.

Vi bestræber os altid på, at din bestilte vogn kommer frem til det ønskede sted på det ønskede tidspunkt, men vi kan desværre ikke give 100% garanti herfor. Vi udbetaler derfor ikke erstatning, hvis en forsinkelse eller udeblivelse fra vores side medfører forsinkelser, gener mv.

Husk venligst, at bestilling af en vogn er en gratis ydelse, og at det er en service, som i langt de fleste tilfælde fungerer efter hensigten.

Sikkerhed i bilen

Børn under tre år er fritaget for at skulle sidde i en særlig godkendt barnestol i en taxa.

Har du selv en barnestol eller selepude med, er chaufføren altid villig til at montere den.

Ja. Alle passagerer over tre år skal bruge sele.

Personer fra 15 år og opefter bærer dog selv ansvaret for, at den benyttes.

For børn under 15 år er det chaufførens ansvar. 

Det er lovpligtigt for alle køretøjer, der anvendes til taxikørsel.

Optagelserne er med til at øge både passagernes- og chaufførernes sikkerhed.

Optagelserne gemmes i et lukket system. Adgang til videomaterialet kræver, at køretøjet kommer ind på et specialværksted, der er certificerede i at tilgå materialet.

Betaling

I vognene tager vi imod de mest gængse former for betalingsmidler, dvs. kontanter, kreditkort, Apple Pay, Google Pay samt andre taxaselskabers betalingskort og taxaboner, som har en aftale med TAXA 4×35.

For bestillinger foretaget i taxa appen tager vi imod kontanter, kreditkort og MobilePay som betalingsform.

Bemærk at chaufføren, af sikkerhedsgrunde, oftest kun har byttepenge op til nærmeste hundrede.

Priserne er fastsat af Taxinævnet. 

Vær opmærksom på at prisen på den samme tur kan variere afhængig af fx trafik.

TIP: Hvis du vil kende prisen på forhånd, er der i vores app mulighed for at bestille en tur med fastpris.

Du kan altid se turens detaljer på din kvittering.

Se gældende taxapriser her.

Ifølge Taxiloven må taxameteret slås til på det tidspunkt, hvor vognen ankommer på den adresse, den er bestilt til.

Hvis vognen er forudbestilt til et bestemt tidspunkt, må taxameteret dog først slås til på det tidspunkt, vognen er bestilt til.

Chaufføren har ret til at sikre sig, at du betaler for en tur før turens start.

Almindeligvis sker det kun forud for længere taxature.

Chaufføren må med din accept inddrage en genstand af en vis værdi, hvis du ikke har mulighed for at betale ved turens afslutning.

For afhentning af denne pant kontakt TAXA 4×35 på næstkommende hverdag.

Efterfølgende kan du afhente panten mod indbetaling af turens pris.

Som følge af et nyt direktiv fra EU blev det pr. 1/1-2018 ikke længere tilladt at pålægge surcharge-gebyr (kortgebyr) på private betalingskort udstedt inden for EU/EØS.

Dette betyder, at kortgebyr nu kun kan pålægges:

  • Private kort, som er udstedt uden for EU/EØS
  • Firmakort, som er udstedt i eller uden for DK/EU/EØS

Disse ændringer implementerede TAXA 4×35 ved årsskiftet i overensstemmelse med lovgivningen.

I februar 2018 blev TAXA efter flere kundehenvendelser bekendt med, at visse firmakort med personlig medhæftelse ifølge kortholder (kunden) bør betegnes som private kort, og derfor ikke skal pålægges kortgebyr, som beskrevet ovenfor. TAXA har bedt NETS om en udredning af problematikken, og NETS skriver:

”NETS har, til de kunder, der ønsker at abonnere herpå, udarbejdet en prefixliste, som bl.a. indeholder kortnumre på de kort, som kortudsteder har defineret som firmakort. Hvis kortholderen mener, at en personlig medhæftelse på et firmakort betyder, at kortet ikke skal anses som et firmakort i betalingslovens forstand, må vedkommende tage kontakt til sin udsteder eller til kortselskabet og bede disse om ar korrigere kortdefinitionen”

– citat fra juridisk afdeling hos NETS

Dette betyder, at du som kunde kan rette henvendelse til dit pengeinstitut eller kortselskab og bede dem om at ændre definitionen på dit firmakort, hvis du mener, at dit firmakort med personlig medhæftelse bør betegnes som et privatkort. Derved vil du fremover undgå at blive pålagt kortgebyr på dit firmakort med personlig medhæftelse, når du foretager betaling hos TAXA 4×35 og andre virksomheder, som benytter NETS.

Afbestilling

Kontakt kundecenteret hos TAXA 4×35 på tlf. 35353535 og hør nærmere.

Har du bestilt via app vil du automatisk modtage opdateringer om turens status.

Du kan til enhver tid ringe til TAXA 4×35 og afbestille en taxa.

Har du bestilt via app eller TAXA.nu kan dette gøres direkte via mobil eller PC.

Afbestillingen skal foretages hurtigst muligt, og inden vognen er ankommet på adressen.

Afbestilling af forudbetalt taxa til lufthavn skal senest afbestilles 2 timer inden afhentning.

Det koster ikke noget at afbestille en vogn, så længe afbestillingen er foretaget, inden vognen er ankommet på adressen.

Er du TAXA-konto kunde, vil der blive trukket et beløb svarende til taxameters beløb, såfremt du ikke har aflyst.

Glemte sager

Tabte og glemte genstande bliver afleveret på TAXA’s hovedkontor:

Rosenlunds Allé 8, 2720 Vanløse.

Har du glemt noget på taxaturen, så kontakt os her og hør om din(e) glemte ting er blevet fundet og indleveret.

Uafhentede sager afleveres efter 1 måned til Hittegodskontoret:

Politigården, 1567 København V.

Tlf .: 38 74 88 22